Blomkålspizza

 
 
Äntligen helg! Visst som student behöver jag tentaplugga hela helgen men det är skönt att vara lite ledig från föreläsningar iaf. Fredagen till ära provade jag på att göra blomkålspizza, något som blev en riktig hit! Resultatet blev verkligen över förväntan. Jag provade ett recept från en blogg som jag hittade på blogg.se's startsida för någon vecka sedan, dock ändrade jag om lite så det skulle passa för att göra en hel plåt.
 
Blomkålspizza (en plåt, 4port):
Botten
Ett blomkålshuvud (ca 700g)
2 msk krossade linfrön
3 ägg
5 msk fiberhusk
Salt, peppar och pizzakryddor (oregano, basilika, paprikapulver)
Fyllning
ca 1dl tomatpure
Olivolja
Önskad topping
 
Gör så här: Sätt på ugnen på 220 grader. Riv eller mixa blomkål till små gryniga bitar. Blanda ihop resten av ingredienserna tills du får en deg. Olja ett bakplåtspapper och pressa sedan ut degen på plåten till degen är ca
0,5cm tjock. Grädda i ugnen i 25 minuter.
Ta ut och bred på tomatpure och önskad topping. Jag hade rödlök, paprika, färska champinjoner, prosciutto, lite riven ost och lite mer pizzakryddor. Grädda sedan i ytterligare 15 minuter tills grönsakerna blivit tillagade och osten fått färg. Ta ut och toppa med lite ruccola. Enjoy!