Plockd money

Hur glad blev man inte när jag idag fick reda på att jag vunnit 1 000 kr i Nordnets "superfond"?! (Mindre glad blev jag idag över beskedet att jag har bältros..) 

Tävlingen var genom plockd som är en app för skolungdomar som kan samla poäng i skolan. För poängen får man rabatter eller kan delta i tävlingar som jag gjorde. Nörd som jag är var jag tvungen att kika på vad dessa 1000 kr kan vara värda om 40 år (dvs när jag går i pension). Om jag låter dessa 1000 kr sitta kvar och fonden ger en avkastning på 10% per år (inte omöjligt tanke på att börsen stiger i genomsnitt med 10% per år) så kommer dessa pengar vara värda 53 700 kr, inte dålig. 40 år är förvisso en lång tid och kanske är dessa 53 700kr inte lika mkt värda om 40år, men ändå! Detta stipendium ska jag "glömma bort" och låta sitta och låta räntan jobba åt mig!